Jouw leefstijl in het nieuwe normaal. Bekijk de tips!

Het leven is voor veel mensen de afgelopen maanden veranderd, de rituelen zijn vervaagd of zelfs komen te vervallen. ‘Het nieuwe normaal’ heeft zijn voor-en nadelen op elk gebied. Hoe zit dat met jouw leefstijl in het nieuwe normaal? Hoe denk jij over jouw leefstijl tijdens het thuiswerken… is deze ook veranderd? Slaap je nog net zo goed als voor de coronamaatregelen? Eet je nog steeds gezond? Beweeg je nog voldoende? Jouw leefstijl in het nieuwe normaal….

Er wordt meer ongezond gegeten en er wordt een stuk minder bewogen. De chipssector heeft de afgelopen tijd een goede omzet gedraaid, 2020 was hét jaar voor de chipsfabrikanten. Het lijkt er op dat de thuiswerker ongegeneerd zijn gang kan gaan. De obesogene omgeving, oftewel de keuken met snoep, snacks en voor de hand liggende ongezonde voeding is dichterbij dan ooit te voren. Daarnaast zijn door de maatregelen de reisbewegingen ook nog eens sterk verminderd. Naar kantoor fietsen hoeft tenslotte niet meer.

Een bekende uitspraak “Je bent wat je eet” geldt nog steeds. Je kan je eigen dag invullen, zoals jij dat wil. Eet je meer fruit en groenten dan voel je je gelukkiger, kan je je beter concentreren en komt er meer los in je creatieve brein. Ben jij degene die ongezond eet, minder beweegt en zich snel futloos en moe voelt? Let dan op, want hier komen de tips…

Tip 1 : Kleine stapjes en bewustwording

Gezond eten is best een uitdaging, dat geldt voor iedereen. Grote veranderingen houd je moeilijk vol, zet daarom kleine stapjes. Eet volop groente en fruit, hiermee verlaag je het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2. Met het eten van volkoren producten verklein je het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2. Meer plantaardige voedingsmiddelen en minder vlees is goed voor jezelf en het milieu. Je kunt bijvoorbeeld variëren met vis, peulvruchten, vlees, noten en ei. Zachte en vloeibare vetten, onverzadigde vetten zijn goed voor je bloedvaten. Denk aan olie en halvarine. Ook niet te vergeten zijn de dranken, in de schijf van vijf staan dranken zonder calorieën, water, koffie en thee. Je kunt best af en toe iets buiten de schijf van 5 nemen, vergeet niet de vuistregels; 3-5 keer per dag iets kleins en maximaal 3 keer per week iets groots.

Tip 2: Krijg structuur in je voedingspatroon

Sta dagelijks 10 minuten eerder op en vraag jezelf af. Wat ga ik doen vandaag en wat ga ik eten? Bepaal je eetmomenten, verdeel je dag in ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. Zo kun je bepalen welke en hoeveel voedingstoffen je naar binnen krijgt. Heb je moeite om te weten wat gezond is? Vraag het de personal trainers van Swapfitness. Variatie en de opgegeven macronutritten zijn van belang om goed te kunnen presteren. Door vooraf te plannen wat je eet krijg je meer inzicht in trek voor het lekkere of trek vanuit de vraag van je lichaam. Zoete trek is veelal onweerstaanbaar, maar te voorkomen door structuur te krijgen in je voedingspatroon. Hiermee voorkom je grote pieken en dalen in je bloedglucosespiegel, waardoor de zoete- trek-buien langzamerhand minder worden.

Tip 3: Beweeg voldoende, dit geeft je voldoening!

Voor volwassene wordt er voorgeschreven om 2,5 uur per week matig intensief te bewegen. Door matig intensief te bewegen verhoogd je hartslag en ademhaling. Tijdens de inspanning moet je normaal kunnen praten, zonder buitenadem te raken. Daarnaast wordt geadviseerd om 2 keer per week spier- en botversterkende oefeningen te doen. Spier- en botversterkende activiteiten zijn nodig voor een goede conditie en om je spieren en botten sterk te houden. Het is niet altijd eenvoudig om jezelf te motiveren om te bewegen. De motivatie coaches van Swapfitness zijn er om jouw in beweging te krijgen. Jij bepaalt het doel en Swapfitness het resultaat ;-).

Tip 4: Wat er niet is kan je ook niet opeten.

Zorg voor dat je één keer per week boodschappen in huis haalt en doe dit voorbereid. Maak een boodschappenlijstje en bepaal wat je van te voren eet. Dit voorkomt dat je in de winkel geen impulsaankopen kan doen. Supermarkten leggen niet voor niets bij de kassa de chocoladenoten voor een spotprijs neer. Daarnaast is boodschappen doen op de momenten dat je voldoende hebt gegeten en geen trek hebt ook een aanrader. Probeer het maar eens uit…..jouw leefstijl is het nieuwe normaal!

Jouw leefstijl in het nieuwe normaal

Deel met je vrienden