Verantwoord afvallen en een gezonde leefstijl? Begin met stilzitten én lees deze blog!

Al snel wordt er bij afvallen gedacht aan cardio en bewegen, maar is dit belangrijk? Wij motiveren onze klanten volgens de beweegrichtlijnen om minimaal 2,5 uur per week matig intensief te bewegen. Dit kan thuis op de home-, cross- of roeitrainer. Zit niet te vaak stil! Waarom dan de titel van deze blog? Begin met stilzitten en lees deze blog! Het bewegen komt daarna 😉

Nadat de knop om is en je beseft gezonder te leven, schiet dan niet gelijk in de actiemodus. Voorkom dat je impulsief begint, want dat kan leiden tot een averechtse werking. Het stresshormoon cortisol wordt verhoogd, daarnaast kan je energiehuishouden té zwaar belast worden. Of je krijgt te weinig voedingsstoffen binnen, wat weer kan leiden tot een verlaagd metabolisme. Kortom kennis van gezonde voeding is van belang. Wat is nou gezond en wat niet?

Stress kan negatieve gevolgen hebben voor het afvalproces.

Het abrupt overgeven aan een afvalprogramma of jezelf te zwaar belasten met cardioprogramma’s kan stress opleveren en dat is nou net niet wat je wil. Het afweersysteem stress stamt af van de oertijd. In de tijd dat er in de natuur een tijger voor je neus stond, reageerde het lichaam met het afweersysteem. Je lichaam maakt van naturen de hormonen adrenaline en cortisol in een grote dosis aan in het geval van stress situaties. Je wordt hierdoor energieker en alerter. Langdurige stress, voornamelijk het hormoon cortisol kan het afvalproces negatief beïnvloeden. Swapfitness helpt je met lange termijn doelen te stellen, welke realistisch en eenvoudig te behalen zijn. Dit bezorgt je geen stress!

Kennis is macht! Dit geldt ook voor de voeding.

Zorg ervoor dat je kennis op doet van voeding of laat iemand je begeleiden. Ga niet van de één op de andere dag minder eten. Of grijp niet zomaar naar de zak met sla of broodjes gezond, tenzij dit past in je dieet. Het kan wellicht zo zijn dat je zelfs meer moet gaan eten. Een aantal tips om je metabolisme te verhogen zijn:

  • Eet op diverse tijdstippen per dag, minimaal vijf eetmomenten per dag
  • Eet voeding wat je lichaam niet eenvoudig verteerd, zoals bijvoorbeeld verse groente
  • Drink voldoende water
  • Beweeg voldoende
  • Drink geen alcohol
  • Begin de dag met een gevarieerd ontbijt
  • Verdeel de macronutriënten in jouw voeding gebaseerd op je doelen

Wat zijn macronutriënten?

Macronutriënten zijn voedingsstoffen die in grote hoeveelheden voorkomen in onze voeding. De macronutriënten zijn koolhydraten, vetten en eiwitten en leveren energie aan het lichaam en daarom van belang. De voedingsstoffen zijn, in grote mate nodig voor de groei, metabolisme en andere diverse lichaamsfuncties en daardoor essentieel.

Koolhydraten

Koolhydraten zijn sachariden en worden in de volksmond “suikers” genoemd. Ze worden ingedeeld in verteerbare en niet verteerbare koolhydraten. De verteerbare koolhydraten zet het lichaam om in energie en worden dus nuttig gebruikt. De niet verteerbare koolhydraten worden in de dikke darm gefermenteerd. De niet verteerbare koolhydraten houden de darm soepel en bevorderen de stoelgang, hierdoor zijn beide soorten koolhydraten nuttig en dus van belang voor voldoende energie en een soepele stoelgang.

“Suikers mijden”, “Suikers zijn slecht” of “Afvallen met een koolhydraatarm dieet”. Dit is één van de vele adviezen die gegeven wordt om af te vallen, echter wij denken hier anders over. Koolhydraten zijn nodig om je lichaam goed te laten functioneren. Het lichaam heeft koolhydraten nodig om de hersenen en de rode bloedlichamen goed te laten functioneren. De aanbevolen verteerbare energieprocenten is 40% per dag. Dit betekent dat 40% van de totale hoeveelheid energie afkomstig moet zijn van koolhydraten. Om die reden hoef je niet direct koffie met suiker te gaan drinken, maar dé volkoren boterham met hummus, kipfilet en een stukje komkommer mag gewoon!

Vetten

Ik ben te vet, dus ik eet te vet? De beredenering is logisch, maar hoe zit dit nou? Vetten oftewel triglyceriden zijn een samenstelling van chemische verbindingen. Er zijn verschillende soorten vetten. In vetten worden ingedeeld op grond van de chemische (moleculen) verbinding. Afhankelijk van de lengte verzuurketens worden vetten ingedeeld. De bekende vetsoorten zijn:

  • Verzadigd vet
  • Onverzadigd vet
  • Transvet

Evenals koolhydraten levert vet ook energie, het is niet verstandig om dit te mijden dieet. Bij afvallen en een gezonde leefstijl is het wel van belang om verstandige keuzes te maken. Onverzadigde vet is goed en verzadigd vet is niet goed. Je kunt dit goed onthouden, want Onverzadigd is Oké en Verzadigd is Verkeerd. Een nadelig effect van verzadigd vet is dat het cholesterol verhogend werkt. Hierdoor wordt de kans op hart- en vaatziekten ook vergroot.

Eiwitten

Tot slot hebben we nog de eiwitten. Eiwitten worden ook wel proteïne genoemd. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Afhankelijk van de opbouw van de aminozuren heeft elk eiwit zijn eigen specifieke eigenschap. Zo kan haareiwit groeien en spiereiwit kan samentrekken. De eiwitten vervullen diverse functies waarvan de opbouw en instandhouding van ons lichaam de belangrijkste zijn. Daarnaast worden eiwitten door het lichaam gebruik als energiebron en verzadiging. Eet maar eens een eitje als je honger hebt!

Na het lezen van deze blog ben je tot de ontdekking gekomen dat verantwoord afvallen niet eenvoudig is, daardoor is het stoppen of flink minderen van bepaalde voedingsstoffen niet aanbevolen. Verantwoorde keuzes kunnen pas gemaakt als er voldoende kennis van voeding aanwezig is. De professionele hulp van Swapfitness kan een extra steuntje in de rug geven. Kijk voor de mogelijkheden op Personal Training . Het Personal Training abonnement biedt wekelijks een persoonlijk voedings- en beweegschema aan, kortom je hoeft zelf niet stil te zitten. Start je hier met afvallen en een gezonde leefstijl en begin met verantwoord afvallen !

Verantwoord afvallen gezonde leefstijl

Verantwoord afvallen en een gezonde leefstijl!

Deel met je vrienden